Moto na garbusie 1.6

Prezentacje niezapowych maszyn
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Moto na garbusie 1.6

Post autor: M. »

Hejka , powolutku zabieram się za prace nad piecem garbusa 1.6 który ma docelowo śmigać w militarnym dnieprze z wózkiem.
Pozwolę sobie wkleić moje wypociny z tego forum http://dneprvw.mojeforum.net/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; , które ostatnio w nie najlepszej kondycji ( nikła ilość aktywnych użytkowników nie pozwala za bardzo pogadać o technice .... )

Pozdrawiam ekipę , Mariusz :)

Silnik już wyhaczony :

Obrazek

Motor z motopompy Typ 126A , poj. 1600 cm3 , instalacja 6V , zdjełany w Mexico . (Jeśli traficie na podobny z tym , że o nazwie Typ 122 to ma poj. 1200 cm3 ) :

Obrazek

Obrazek

Więcej info o tych silnikach tu :
http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://porschediesel.stereofx.org/_mate ... rmotor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Obrazek

Tu już bez osłon :

Obrazek

W jednym cylindrze niespodzianka :

Obrazek

woda poszła przez kolektor :(
Pozostałe cylindry w zadziwiająco ładnym stanie , widać jeszcze ślady honowania. Jeden nawet zalany olejem :) Wszystkie świece na miejscu.

Klawiatury nietknięte :

Obrazek

Wczoraj dotarło koło zamachowe :

Obrazek

Zdjęcia z prac będę wrzucał na bieżąco

pzdr :twisted:

Dodane po 12 godzinach 47 minutach:

Odkręcanie koła pasowego w wielkim skrócie - masakra :?
Blokowanie koła zamachowego , koła pasowego , metr rury jako przedłużenie klucza .... wszystko ch...j :/

W końcu przykręciłem blok do stołu , przyspawałem kawałki rur do koła pasowego a rury do stołu ..... Koło i tak miałem w planie wymienić , bo te oryginalne z motopompy ma dodatkowe koło zębate napędzające urządzenie do ustawienia obrotów .

Fotki :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Silnik już rozpołowiony :

Obrazek

Obrazek

Niestety po pomierzeniu zalanego cylindra wyszło ze jest kapa ....
do roboty szlif cylindra i nowy nadwymiarowy tłok .
Chyba trzeba bedzie kupic nowy zestaw tłok plus cylinder (nominał ) :/
pzdr,
M.

kilka fotek :

Nie jest tak źle :

Obrazek

Obrazek

Po wstępnym czyszczeniu komór spalania:

Obrazek

Obrazek

Uszczelniacz zaworowy na ssącym :

Obrazek

Przygotowanie do piaskowania - niestety za duże wżery na szkiełkowanie .

Obrazek

Obrazek

hmmmmmmmmmm :

Obrazek

Lekko wgięta pokrywa i naklejka dot. regulacji zaworów :

Obrazek

Tu już pokrywa po wyklepaniu (przed piaskowaniem) :

Obrazek

Obrazek

A tu filmik przed rozebraniem silnika (muza : Saltus - Synowie Ziemi;) ) :


Obrazek

Odebrałem tajle z piaskowania :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po piaskowaniu wyszły niestety takie kwiatki - alu się utleniło :

Obrazek

:?

Koło zamachowe dniepr :

Obrazek

tarcze :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kilka części wypadło z wora Mikołaja :D

Obrazek

Blacha trzymająca olej :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kołki sprzegła dniepr :

Obrazek

Na razie przyszło tylko koło pasowe :
Obrazek

Prace trochę spowolniły bo powiększyła mi się rodzina o dwóch małych krasnali :) i wydatków sporo ..... :(
Na razie tylko (aż !!) blok pomalowany na czarny mat .
Ciągle czekam na koła zamachowe . Wtłoczone mają być nowe kołki , połączenie obu kół na wcisk i trzy wpuszczone łbami śruby imbusowe. Koło dniepra ma być stoczone od spodu (miejsca oporu sprężyn) i wystający kołnierz , oraz usunięty "środek" koła (ten stożek) .
pzdr
Ostatnio zmieniony niedziela, 26 lut 2012, 10:50 przez M., łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Fido
Administrator
Posty: 2909
Rejestracja: piątek, 29 sie 2008, 19:42
Lokalizacja: ULH
Kontakt:

Post autor: Fido »

Widzę że dopiero zacząłeś.
Masz już jakąś koncepcję na całość ?
To będzie sztywniak czy coś wygodniejszego?
Wzorujesz się już na jakiejś konstrukcji jeżdżącej ?
Amerykańska mechanizacja na masowe produkcje dobra,na prototypa tylko ręczna robota się opłaca.
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Post autor: Błażej »

Khe khe (wymowne kaszlnięcie i teatralny szept):
Adminu!
który ma docelowo śmigać w militarnym dnieprze z wózkiem.
:D

Dodane po 2 minutach:

Pomaluj ten silnik. Nawet na szaro. Ale pomaluj, żeby mu pory pozatykać. Bo ci taki porowaty tak nabierze wszelkiego syfu, że szkoda twojej roboty. Nawet go zbytnio nie dotykaj.
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

he he Błażej : "Na razie tylko (aż !!) blok pomalowany na czarny mat."

Jak tak prawisz to będę musiał jeszcze pomalować głowice bo też były piaskowane .
gg 456 34 97
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Post autor: Błażej »

Widziałem efekt łapania brudu prze wypiaskowane aluminium. Tragedia... Może po piaskowaniu trzeba było zrobić szkiełkowanie satynujące? Wyrównało by ono powierzchnie, uklepało ja trochę, a nawet wzmocniło. Cylindry i głowice, to raczej żaroodpornym czymś.
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
Awatar użytkownika
Fido
Administrator
Posty: 2909
Rejestracja: piątek, 29 sie 2008, 19:42
Lokalizacja: ULH
Kontakt:

Post autor: Fido »

Czyli skrzynia zapewne będzie od dniepra ze wstekiem ?
Widzę że pewnie tarcze będą z tej samej skrzyni.
Nie myślałeś o przeróbce na jedną ?
Jest temat tu na forum.
Dzwon już masz ?
Amerykańska mechanizacja na masowe produkcje dobra,na prototypa tylko ręczna robota się opłaca.
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Błażej , trzy cylindry już mam pomalowane żaroodpornym lakierem . Czwarty idzie chyba z Austrii (!) - załatwia mi to jeden typ z forum garbusa .
Akurat ten wymiar tłoków które mam 85.96 to jest jedyny oryginalny nadwymiarowy tłok VW , zresztą zajebiście trudno dostępny w kpl a co dopiero pojedynczo .

Fido , skrzynia będzie dniepr ze wstecznym a sprzęgło na jednej tarczy . Dzwonu jeszcze niet - na razie składam piecyk :)
pzdr
gg 456 34 97
zapek29
Zapomaniak
Posty: 49
Rejestracja: środa, 25 mar 2009, 12:55

Post autor: zapek29 »

Kiedyś na bajzlu w łodzi koleś miał dzwony do połączenia vw zruską skrzynią bede teraz to popatrze były chyba po 150 zeta
zapek 29
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Zapek , masz priv'a
gg 456 34 97
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Dzisiejsze foty :

Obrazek

Obrobione koło dniepr:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i gotowe :

Obrazek

Koła złożone na wcisk i dodatkowo spawane ze sobą od wewnątrz . Kołki sprzęgłowe można wybić od strony koła garbusa . Obyło się bez wiercenia bo są tam już fabryczne otwory hehe :

Obrazek

Przy toczeniu koła vw poznałem od tokarza wiele nowych niecenzuralnych słów hehe takie kurestwo twarde .
O tym z dniepra nie ma co nawet wspominać ;)

...i zdjęcia po malowaniu bloku i cylindrów :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 23 sty 2012, 10:19 przez M., łącznie zmieniany 2 razy.
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Post autor: Błażej »

Fajnie się ten kolor prezentuje, przynajmniej na zdjęciach. To jakiś zwykły "szpraj", czy coś lepszego? Trzeba było się szarpnąć na proszek :D

Skąd takie rozwiązanie sprzęgła? Masz zdjęcia jakiś innych rozwiązań?

PS. Fajnie sie silnik składa, jak bez problemu można dostać nowe taile...
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
Awatar użytkownika
Fido
Administrator
Posty: 2909
Rejestracja: piątek, 29 sie 2008, 19:42
Lokalizacja: ULH
Kontakt:

Post autor: Fido »

Będę monitorował temat bo sprzęgło mnie zainteresowało.
Amerykańska mechanizacja na masowe produkcje dobra,na prototypa tylko ręczna robota się opłaca.
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Błażej , farba to silikonowy spray żaroodoporny do 600 st. ( żeby go bardziej utrwalić nagrzewałem blok po malowaniu ) .
Myślałem o proszku ale jednak się nie zdecydowałem - w przypadku spray'u zawsze mogę prysnąć by coś poprawić ...

Niestety nie mam zdjęć innych rozwiązań sprzęgła . To które mam podejrzałem trochę u Mariusza z forum vwdniepr : http://dneprvw.mojeforum.net/viewtopic.php?t=5" onclick="window.open(this.href);return false;
jednak trochę zmodyfikowałem "pod siebie" . Nie montowałem na śruby bo w kole vw było już za mało materiału i zespawałem oba koła. Poza tym ja mam standardowe kołki , a Mariusz dorabiane .

A co do dostępności części to faktycznie garbusowcom jest łatwiej .

Aha Ku Przestrodze : jeśli ktoś ma zamiar robić zakupy w sklepach garbusowych to omijać szerokim łukiem "abcgarbus" .
Są jeszcze dwa duże polskie sklepy z częściami vw garbusa i pewnie lepiej dbają o klienta ...

pozdro

ps. jak zmienialiście kołki to też mieliście różnice w długości do jednego mm ??
gg 456 34 97
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Panowie potrzeba mi fachowej porady :)
W garbie klawiatura jest smarowana mgłą olejową przez szklanki i popychacze więc pomyślałem by poprawić smarowanie i zwiększyć chłodzenie pod pokrywą zaworów (silnik będzie bez oblachowania więc będzie bardziej się grzał ) i doprowadzić tam osobny obieg oleju , gdzie olej byłby kierowany na trzonki zaworów wydechowych tylnych cylindrów) . W miejscu zaznaczonym czerwonym kółkiem byłby tłoczony olej :

Obrazek

Nadlew/wspornik do którego jest oryginalnie mocowana blaszana osłona silnika , przewierciłem "na wylot" i nagwintowałem

Olej tłoczony będzie pompą oleju z VW Garbusa z automatyczną skrzynią biegów :

Obrazek

Żeby mi ten tłoczony olej nie pitał przewodami z powrotem do miski chce zamontować jakieś zawór jednokierunkowy (zwrotny).
Nie orientujecie się czy są jakieś zawory w sprzedaży ? Jaki zawór kupić i gdzie go kupić ?

pozdro , M.
Ostatnio zmieniony środa, 15 lut 2012, 11:28 przez M., łącznie zmieniany 1 raz.
lysy6961
Zapaleniec
Posty: 303
Rejestracja: poniedziałek, 22 mar 2010, 12:01

Post autor: lysy6961 »

to nie prościej zrobić takowy ze sprężynki od długopisu i kulki od łożyska, jak to bodajże Pan Sałek opisywał kiedyś na łamach ŚM w artykułach o usprawnianiu smarowania motocykli Junak?
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Post autor: M. »

Dotarła cewka 12V :

Obrazek

Obrazek

Chcę zastosować jedną tarczę sprzęgłową więc przydają się twardsze sprężyny sprzęgłowe . Kupiłem za radą jednego z kolegów trzy z komarowego sprzęgła :

Obrazek

Oryginał dniepr po lewej, po prawej sprężyna sprzęgłowa komara:

Obrazek

pzdr
gg 456 34 97
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: M. »

Wreszcie dotarł cylinder w nominale (85.45) :) Będzie szlifowany pod stary tłok na 85.96 :
Obrazek

Stary (zalany) cylinder :
Obrazek

Obrazek

"Nowy" :
Obrazek

Przy okazji malnąłem głowice na srebrny :

Obrazek

Obrazek

Mówiąc szczerze kolorek jest dla mnie za bardzo oczojebny jak na motor do zaprzęgu militarnego :lol: ale ..uj , niech już zostanie ...
gg 456 34 97
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: Błażej »

Przy okazji malnąłem głowice na srebrny
Ej nie! Popsułeś... Lepiej było cały silnik na jeden, jakiś matowy kolor. Ewentualnie jakiś mat. W militarnym sprzęcie bez upiększeń. Teraz liczyć, że szybko zejdzie :D
Ewentualnie, to czarny mat, a potem szurnąć kanty żeber do srebrnego.
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
lysy6961
Zapaleniec
Posty: 303
Rejestracja: poniedziałek, 22 mar 2010, 12:01

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: lysy6961 »

srebrny to taka sama farba jak to co na silnik czy jakis inny specyfik?
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: M. »

Też żaroodporny lakier
gg 456 34 97
goldheart
Forumowicz
Posty: 164
Rejestracja: niedziela, 13 mar 2011, 19:15

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: goldheart »

a co do lakieru do silnika to czy znajde czarny i zloty mat??
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: Błażej »

Czarny bez problemu. Złoty... Szukaj czegoś, co się nazywa "stare złoto". Są też dodatki matujące do farb i lakierów. Podejdź do mieszalni i zaoytaj.
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: M. »

Nareszcie odebrałem cylinder ze szlifu :) :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz tylko wał z kołem zamachowym do wyważenia :D
gg 456 34 97
Błażej
Spec Elektryk
Posty: 1299
Rejestracja: niedziela, 1 lut 2009, 15:00

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: Błażej »

Ile te ścianki mają? Bo prezentują się cieniutko... Ale w cylinder aż miło zajrzeć ;)
Rozumiem, że ten z prawej to ten zniszczony...
Chętnie bym się ustatkował. Ale kur.a statku nie mam...

W sprawach niecierpiących zwłoki i tragedii elektrycznych możecie próbować dzwonić 600 817 565
Awatar użytkownika
M.
Wydumkowicz
Posty: 209
Rejestracja: niedziela, 21 sie 2011, 21:22
Lokalizacja: Tychy

Re: Moto na garbusie 1.6

Post autor: M. »

Dolna cześć jest ciensza niż górna , ale ma taki sam wymiar jak oryginał w nadwymiarze :)
Tak, ten z prawej to ten zalany .
gg 456 34 97
ODPOWIEDZ